26 Jun 2013

PROGRAM 3R DI DEWAN BADMINTON KBA DAN KG PUMPONG

AKTIVITI KUTIPAN BARANGAN KITAR SEMULA DI DEWAN BADMINTON KBA DAN KOMUNITI KAMPUNG PUMPONG

Pada 26 Jun 2013, satu aktiviti kutipan barangan kitar semula telah diadakan di sekitar Jalan Suka Menanti iaitu di Dewan Badminton KBA. Dewan Badminton KBA merupakan komuniti yang agak aktif menjalankan program 3R bersama-sama pihak PPSPPA Kedah kerana mempunyai barangan lusuh yang kebanyakannya botol-botol plastik. Sepanjang hari mengadakan aktiviti kutipan barangan lusuh tersebut, sebanyak 310 kg barangan kitar semula telah dikumpul oleh staf-staf dewan tersebut dan berjaya ditimbang oleh pihak vendor.
Pihak pengurusan dan pekerja pembersihan dewan tersebut telah diagih-agihkan hasil jualan barangan kitar semula yang telah mereka sumbangkan iaitu jumlah keseluruhan RM168.90.






Selepas aktiviti tersebut, pihak PPSPPA Kedah dan juga vendor tersebut beralih ke kawasan perkampungan Kg. Pumpong untuk menjalankan program 3R yang sama di komuniti berkenaan. Terdapat beberapa barangan kitar semula yang telah dijual atau disumbangkan oleh penduduk setempat seperti basikal lama, lampu minyak tanah yang tidak digunakan, besi-besi buruk, botol-botol plastik, dan sebagainya. Hasil kutipan mendapati sebanyak 78.2 kg bersamaan dengan RM46.25.




Tiada ulasan: