20 Mei 2013

PROGRAM 3R DI HOTEL HOLIDAY VILLA

PROGRAM BENGKEL UNTUK PARA GURU BERKAITAN PENUBUHAN KELAB KITAR SEMULA/ALAM SEKITAR DI SEKOLAH-SEKOLAH DI HOTEL HOLIDAY VILLA

Pihak PPSPPA telah mengadakan satu bengkel kepada guru-guru sekolah mengenah dan rendah yang terpilih di sekitar negeri Kedah dan Perlis mengenai modul penubuhan Kelab Kitar Semula / Alam Sekitar yang dirancangkan pada tahun 2013. Bengkel yang dianjurkan oleh Bahagian Kitar Semula dan Kesedaran Awam, PPSPPA ini bertempat di Hotel Holiday Villa, Alor Setar pada 20 hingga 22 Mei 2013 dan dihadiri seramai lebih kurang 40 orang guru yang terpilih daripada sekolah-sekolah di zon utara iaitu negeri Kedah dan Perlis. Bengkel ini juga telah dihadiri oleh wakil daripada Kementerian Pelajaran Malaysia, En Mohd Anuar dan wakil daripada Jabatan Pelajaran Negeri Kedah, Cikgu Johari yang merupakan Guru Penolong Kanan SMK Agama Kedah. Selepas perasmian bengkel oleh Pengarah PPSPPA Kedah selaku tuan rumah, modul pengajaran tentang penubuhan Kelab Kitar Semula / Alam Sekitar ini telah dimulakan. 






Antara pengisian modul tersebut ialah penubuhan kelab, penerapan konsep 3R dalam aktiviti kelab, rawatan sisa makanan menggunakan kaedah pengkomposan Takakura, dan beberapa aktiviti luar yang boleh dijalankan oleh pihak sekolah. Insyaallah dengan penubuhan kelab ini akan meningkatkan kadar kitar semula  dan kebersihan alam sekitar di kalangan masyarakat khususnya generasi muda.

Tiada ulasan: