12 Mei 2013

PROGRAM 3R DI SMK SIMPANG KUALA

AKTIVITI PEMANTAUAN AMALAN KOMPOS DI SMK SIMPANG KUALA


Pada 12 Mei 2013, satu aktiviti pemantauan berkaitan dengan amalan Rawatan Sisa Organik Menggunakan Kaedah Pengkomposan Takakura telah dijalankan oleh pihak Bahagian Kitar Semula dan Kesedaran Awam, Ibu Pejabat PPSPPA Kedah di SMK Simpang Kuala. Aktiviti pemantauan ini adalah merupakan aktiviti susulan selepas ceramah berkaitan dengan program 3R dan kempen Kitar Semula sisa pepejal telah dijalankan pada 3 April lalu. Daripada ceramah tersebut, sebuah Compost Chang telah diberikan kepada pihak sekolah sebagai cenderahati. Aktiviti pemantauan ini akan diadakan pada setiap bulan bagi memastikan pengamalan konsep "Reuse" atau Guna Semula diterapkan dalam diri setiap individu khususnya warga sekolah berkenaan. 




 
Menurut guru penyelaras program di sekolah berkenaan, 2 orang pelajar telah dilantik sebagai "Bapa Angkat" untuk mengendalikan Compost Chang ini. Pelajar terbabit iaitu Ooi Yong Xhen dan Chalie A/L Sathi. Mereka berdua menyatakan bahawa, setiap 2 hari sisa makanan akan dimasukkan ke dalam bakul Compost Chang tersebut. Antara sisa-sisa makanan yang dimasukkan oleh mereka ialah nasi, roti, biskut, tulang ikan, tulang ayam, dan kulit-kulit buah-buahan yang mudah didapati di kantin sekolah. 




Sebagai Composting Advisor untuk PPSPPA Kedah, En Mohd Azrul Bin Azmi yang mewakili Bahagian Kitar Semula dan Kesedaran Awam, Ibu Pejabat PPSPPA Kedah telah memberikan sedikit panduan kepada para pelajar berkenaan untuk mengendalikan set Compost Chang ini dengan lebih mudah. Antaranya ialah dengan mempraktikkan amalan gaul seed compost pada setiap hari dan memasukkan sedikit air ke dalam Compost Chang sekiranya didapati ianya sangat kering.

Tiada ulasan: