26 Februari 2013

PROGRAM 3R DI KILANG FUJI ELEKTRIK, KULIM

AKTIVITI PENGKOMPOSAN TAKAKURA DI KILANG FUJI ELEKTRIK, KULIM

Pada 26 Februari 2013, pasukan Composting Advisor daripada kalangan warga kerja PPSPPA Cawangan Kulim telah membuat satu aktiviti pemantauan terhadap Compost Chang yang diterima oleh pihak pengurusan kilang daripada pihak PPSPPA pada 16 Januari 2013. Tujuan pemberian Compost Chang tersebut adalah sebagai cenderahati daripada pihak PPSPPA kepada pihak kilang Fuji Elektrik berkenaan atas jemputan mereka terhadap pihak PPSPPA untuk mengadakan pameran tentang cara rawatan sisa organik. Oleh sebab itu, pemantauan berjadual perlu dijalankan di kilang tersebut pada setiap bulan bagi  memastikan pengamalan ilmu kompos oleh pada pekerja kilang berkenaan.

Warga kerja PPSPPA Cawangan Kulim yang terdiri daripada En Mohd Syihan Bin Mustafa, En Norazlan Bin Hashim dan En Mohd Amiruddin Bin Tajul Borhan telah mengunjungi pihak pengurusan kilang tersebut bagi memantau perkembangan aktiviti kompos untuk dilaporkan kepada Bahagian Kitar Semula Dan Kesedaran Awam, Ibu Pejabat PPSPPA Alor Setar.




Amalan kompos di kilang terbabit dikendalikan sendiri oleh pengawal keselamatan kilang berkenaan dan didapati beliau telah memasukkan sisa makanan di dalam Compost Chang tersebut pada setiap hari. Pihak warga kerja PPSPPA juga mendapati, banyak sisa makanan yang belum terurai dan menjadi nutrien. Walaubagaimanapun, kelihatan kelompok-kelompok lapisan keputihan atau mikroorganisma yang mengelilingi sisa makanan yang telah dimasukkan. Pihak PPSPPA telah memberikan sedikit tunjuk ajar tentang cara menjaga dan menguruskan Compost Chang tersebut.

Tiada ulasan: