25 Julai 2013

PEMANTAUAN AKTIVITI KOMPOS DI SMK SERI AMPANG

PEMANTAUAN AMALAN RAWATAN SISA MAKANAN MENGGUNAKAN KAEDAH PENGKOMPOSAN TAKAKURA DI SMK SERI AMPANG





Program amalan rawatan sisa organik menggunakan kaedah Pengkomposan Takakura telah diperkenalkan kepada pihak SMK Seri Ampang semenjak 20 April 2013 semasa Bengkel TOT Kelab Kitar Semula / Alam Sekitar yang dihadiri oleh guru sekolah berkenaan. Sebagai tanda penghargaan, guru tersebut telah diberikan satu set Compost Chang oleh pihak PPSPPA Kedah untuk digunakan bersama-sama warga sekolah berkenaan bagi menyokong kempen mengurangkan janaan sisa makanan di dalam sekolah itu. Oleh yang demikian, selama 2 bulan aktiviti dijalankan, pada 25 Julai 2013, satu aktiviti pemantauan amalan rawatan sisa makanan telah dijalankan oleh pihak Bahagian Kitar Semula dan Kesedaran Awam, PPSPPA Kedah di sekolah tersebut bagi melihat perkembangan amalan berkaitan.

Didapati, amalan rawatan sisa makanan tersebut telah dijalankan oleh guru sekolah berkenaan dibantu oleh sebahagian para pelajar. Pihak PPSPPA Kedah mendapati kandungan seed compost agak kering. Walaupun begitu, sisa makanan tetap dimasukkan oleh guru tersebut pada setiap 2 hari dan ianya digaulkan pada setiap hari bagi memastikan sisa makanan di dalam seed compost menjadi sebati. 

Jadi, pihak Bahagian Kitar Semula dan Kesedaran Awam, PPSPPA Kedah telah menasihatkan supaya air dimasukkan ke dalam Compost Chang tersebut sekiranya ianya kering kerana mikroorganisma yang terkandung di dalam seed compost ini memerlukan air, udara dan sisa makanan untuk hidup dan menghasilkan nutrien dan seterusnya baja organik yang berkualiti.

 







Tiada ulasan: