21 Julai 2013

PROGRAM 3R DI SMK KEPALA BATAS

AKTIVITI CERAMAH AMALAN RAWATAN SISA ORGANIK MENGGUNAKAN KAEDAH PENGKOMPOSAN TAKAKURA DI SMK KEPALA BATAS

Pihak pengurusan SMK Kepala Batas telah menjemput Bahagian Kitar Semula dan Kesedaran Awam, PPSPPA Kedah untuk menyempaikan ceramah ringkas mengenai amalan rawatan sisa organik menggunakan kaedah Pengkomposan Takakura pada 21 Julai 2013.





 Selain program 3R berbentuk aktiviti kutipan barangan kitar semula, pihak sekolah berkenaan juga turut mahukan aktiviti lain yang berkonsepkan 3R bagi memperbanyakkan aktiviti berbentuk kebersihan untuk diamalkan oleh warga sekolah tersebut. Salah satu aktiviti berkenaan ialah amalan rawatan sisa organik menggunakan kaedah Pengkomposan Takakura yang merupakan amalan asas dalam pengurangan janaan sisa makanan daripada sampai ke tapak pelupusan sampah. Untuk menjayakan program ini, pihak PPSPPA Kedah telah menyumbangkan hampir 80% ramuan dan bahan-bahan untuk membuat set Compost Chang ini untuk dijalankan dalam skala kecil-kecilan seramai 50 orang murid.





Untuk makluman, program kompos ini bakal dijadikan projek kecantikan lanskap dan juga pembajaan kebun sekolah. Tambahan pula, projek pembajaan organik ini akan dimasukkan ke dalam salah satu kriteria pemarkahan bagi pertandingan Lestari Hijau yang akan disertai oleh sekolah berkenaan. Ceramah ini bukan bererti penglibatan PPSPPA Kedah pada hari ini sahaja, tetapi pihak PPSPPA Kedah akan membantu memantau perkembangan amalan rawatan sisa makanan tersebut selain memberikan nasihat dan pandangan untuk menjayakan projek berkenaan.

Tiada ulasan: