31 Mac 2013

PROGRAM 3R DI LANGKAWI

PROGRAM 3R DI LANGKAWI SEMPENA LIMA !!!

Sempena sambutan Langakawi International Maritime Aerobatic (LIMA) di Langkawi, Kedah, satu program 3R besar-besaran telah dijalankan oleh PPSPPA pada 26 hingga 31 Mac 2013 untuk memastikan kesedaran awam serta kebersihan pulau berkenaan dipertingkatkan. Antara aktiviti-aktiviti 3R yang dijalankan ialah:

Peletakkan tong-tong kitar semula di lokasi-lokasi sekitar pulau.








 Memberi rujukan kepada pengunjung pulau tentang pengasingan sisa.

 



   
Mempromosikan PPSPPA dan kempen 3R yang diperjuangkan PPSPPA.






Promosi Larian Jom! Kitar Semula dan Habitat 2013


 






Pameran PPSPPA, kempen 3R dan rawatan sisa organik menggunakan kaedah pengkomposan Takakura.


 




Antara masalah yang dihadapi semasa menjalankan kempen 3R di Langkawi ini ialah seperti berikut:

1) Kekurangan kakitangan daripada syarikat Environment Idaman dalam membantu program kitar semula di karnival ini sedikit sebanyak mengganggu usaha untuk mendidik pengunjung dalam mengasingkan sisa dan menggunakan tong kitar semula dengan betul.

2) Skuad khas daripada PPSPPA dan Syarikat Environment Idaman Sdn Bhd bagi program kitar semula perlu diwujudkan bagi memberi fokus kepada program-program kitar semula pada masa akan datang dan skuad ini terdiri daripada orang-orang yang mampu mengajar orang awam untuk mengasingkan sisa dan menggunakan tong yang betul kerana pada peringkat awal mendidik masyarakat tentang tong kitar semula, setiap lokasi yang diletakkan tong kitar semula perlu ada person in charge yang akan membimbing pengunjung semasa menggunakan tong kitar semula.

3) Pihak konsesi perlu menyediakan lebih banyak tong kitar semula mengikut warna di merata tempat tumpuan ramai terutama semasa berlangsung program-program besar yang mendapat kunjungan ramai.

4) Bagi Program 3R, pihak PPSPPA tidak mendapat kerjasama dan komitmen yang sepenuhnya oleh syarikat konsesi dalam menjayakan program ini. Selain daripada itu, hasil barangan kitar semula yang terkumpul tidak dipungut oleh syarikat konsesi dan menyebabkan pihak PPSPPA memungut barangan kitar semula sendiri.

Tiada ulasan: